اکسل و دیفرانسیل خودرو قطعههای مهم و حیاتی در سیستم انتقال قدرت از پیشرانه به چرخهای خودرو هستند که برای عملکرد مناسب، به روغن مخصوص نیاز دارند. فروشگاه کارنوما
انواع روغن اکسل از معتبرترین برندهای سازنده آمریکایی مثل موتورکرافت (Motorcraft) و موپار (Mopar) را عرضه میکند که در انواع خودروهای خارجی کاربرد دارد.
روغن اکسل چیست؟
با اینکه کارکرد اصلی دیفرانسیل و اکسل در انواع خودروها یکسان است، اما سیستمهای متنوعی بین مدلهای سواری و کامیون و ماشینآلات سنگین وجود دارد که نیازمند روغنهایی با ویژگیهای خاص هستند. روغن اکسل و دیفرانسیل، تضمینکنندهی کاهش سایش و استهلاک قطعات محرک و دندههای این بخش از سیستم انتقال قدرت خودرو است. روغن دیفرانسیل درمقایسه با روغن موتور غلیظتر است؛ همچنین برخلاف روغن موتور که در دمای بالا دوام خوبی دارد، روغن دیفرانسیل بهطور ویژه برای کار کردن در فشار بالا طراحی شده است.
ویژگی های روغن اکسل
از ویژگیهای مهم اکسل این است که در این قطعه هیچ فیلتری برای روغن وجود ندارد، بنابراین باید از روغن اکسل باکیفیت استفاده کرد که مجموعهی کامل سیستم انتقال قدرت، روان و بدون مشکل کار کند. مسئولیت روغن اکسل و دیفرانسیل، روانکاری و خنککنندگی دیفرانسیل و قطعات متحرک بخشی از سیستم انتقال قدرت است؛ اگر روغن استفاده نشود، بهدلیل برخورد قطعات فلزی، دمای دیفرانسیل بالا رفته بخشهای متحرک تخریب خواهند شد.
برخلاف روغن موتور که بهطور مرتب تعویض میشود، روغن اکسل کارخانهای خودروهای سواری باید کیفیت بسیار خوبی داشته باشد تا مشکلات اساسی درآینده بهوجود نیاید. با این حال در شرایط مختلفی مثل نفوذ آب به دیفرانسیل و اکسلها یا توصیهی خودروساز، روغن اکسل باید تعویض شود. برخی خودروهای سواری و تجاری بهدلیل مکانیزم سیستم انتقال قدرت، پس از مدت خاصی استفاده به روغن اکسل جدید نیاز دارند؛ تمام اطلاعات لازم در مورد زمان تعویض روغن اکسل در دفترچه راهنمای خودروها وجود دارد.
انواع روغن اکسل
روغن اکسلهای موجود در بازار، براساس استانداردهای جهانی API و SAE تولید و عرضه شدهاند. هنگام خرید روغن اکسل، به نوع و استاندارد هر محصول دقت کنید. استاندارد API برای روغن دیفرانسیل گیربکسهای دستی و اتوماتیک شامل گروه GL-1 تا GL-6 میشود. البته درحال حاضر تنها روغنهای GL-5 بافناوری جدید تولید میشوند. برندهای معروف، روغن دیفرانسیل و اکسل هم عرضه میکنند. ایسی دلکو (ACDelco)، راونول (Ravenol)، موتول (Motul)، ولولاین (Valvoline)، موپار (Mopar) و شل (SHELL) درکنار برخی خودروسازان بزرگ انواع روغن اکسل و دیفرانسیل تولید میکنند. در فروشگاه کارنوما مجموعهای کامل از بهترین روغن اکسلهای برندهای مختلف برای انواع خودروهای خارجی موجود است.
انواع روغن هیدرولیک برای خودرو
در بین گروههای مختلف روغن و روانکارها، روغن هیدرولیک برپایه آب یا روغن معدنی تولید میشود.
روغن هیدرولیک (Hydraulic fluid) در دستهی روغنهای صنعتی قرار دارد و همانطور که از نام آنها مشخص است، تنها در سیستمهای هیدرولیک مورد استفاده قرار میگیرند. وظیفهی اصلی روغن هیدرولیک انتقال و هدایت کردن قدرت در یک سیستم هیدرولیک مثل فرمان خودرو است.
البته روغن هیدرولیک علاوه بر این، باید از قطعات داخلی سیستم هیدرولیک هم محافظت کند؛ انتقال حرارت، مهر و موم سازی، روانکنندگی، کارایی پمپاژ، مقاومت دربرابر آتش و پرتوافشانی بخشی دیگر از وظایف روغن هیدرولیک در تجهیزات مختلف است. روغن هیدرولیک در هر سیستم هیدرولیک خودروها، جرثقیلها، پمپها و جکها استفاده میشود.
سیستم فرمان و ترمز خودرو، از معروفترین کاربردهای روغن هیدرولیک هستند. روغن هیدرولیک باید درجه خلوص بالا و گرانروی مشخص داشته باشند؛ کم یا زیاد بودن گرانروی روغن هیدرولیک میتواند سیستم هیدرولیک را با مشکل جدی روبهرو کند.
رنگ روغن هیدرولیک فرمان
معمولا رنگ روغن هیدرولیک فرمان بسیاری از خودروها کهربایی است، اما برخی شرکتهای خارجی روغن هیدرولیک سبز رنگ یا کاملا بدون رنگ هم تولید میکنند. روغن هیدرولیک فرمان خودرو باید شفاف باشد و براساس همین ویژگی و تغییر رنگ روغن هیدرولیک است که میتوان مشکل سیستم را تشخیص داد.
زمان تعویض روغن هیدرولیک
برای اینکه زمان تعویض روغن هیدرولیک را تشخیص دهید، باید به نشانههای مختلفی توجه کرد. روغن هیدرولیک ترکیب شیمیایی مشخصی دارد که بهمحض وارد شدن هرگونه ذرات خارجی و آلودگی، مشخصهها و خصوصیاتش را از دست میدهد و کاراییاش کاملا تغییر میکند. تغییر کردن رنگ یکی از سادهترین مواردی است که زمان تعویض روغن هیدرولیک را نشان میدهد.
نشتی، بوی سوختگی، غلیظ شدن بیش از حد، خالی شدن محفظه روغن و مات شدن رنگ از دیگر مواردی هستند که نشاندهندهی زمان تعویض روغن هیدرولیک درنظر گرفته میشوند. روغنهای هیدرولیک را باید تا کارکرد مشخصی استفاده کرد؛ معمولا نهایت استفاده از روغن هیدرولیک خودرو تا کارکرد ۱۲۰ هزار کیلومتر است ولی نباید عدد مشخصی را ملاک قرار داد، چراکه شرایط کاری در هر خودرو و سیستم متفاوت است.. این آستانه ممکن است در برندهای مختلف، متفاوت باشد.